Do końca egzaminu zostało: 45 min.


REGULAMINY STOSOWANE W SŁUŻBIE RADIOKOMUNIKACYJNEJ MORSKIEJ



1Kanał dupleksowy to kanał w którym
Anadajemy i odbieramy na tej samej częstotliwości
Btylko nadajemy na określonej częstotliwości
Cnadajemy i odbieramy na różnych częstotliwościach
2Operator stacji statkowej może nadać pośrednie alarmowanie w niebezpieczeństwie w sytuacji gdy
Ajednostka zagrożona sama nie jest w stanie nadać alarmowania
Btylko na prośbę stacji zagrożonej
Cjest wstanie sam udzielić pomocy
3Łączność ostrzegawczą stosuje się dla nadania
Aporady medycznej
Bpomocy medycznej
Costrzeżeń
4Odwołanie fałszywego alarmowania nadanego za pomocą DSC powinno być skierowane
Ado najbliższej stacji nadbrzeżnej
Bdo najbliższej stacji statkowej
Cdo wszystkich stacji
5Stację statkową, która może prowadzić komercyjną łączność publiczną nazywa się
Akomercyjną stacją statkową (KP)
Busługową stacją statkową
Cstacją statkową otwartą dla korespondencji publicznej (CP)


JĘZYK ANGIELSKI



1Odebrałem twój sygnał Mayday.
AI can read your Mayday message.
BI have copy your Mayday signal.
CI have received your Mayday signal.
2Czy potrafisz zidentyfikować statek zanieczyszczający?
ACan you indicate polluted vessel?
BCan you identify polluter?
CCan you point pollution?
3Statek na kursie przeciwnym przejdzie po waszej lewej burcie.
AThe vessel on contrary course passing on starboardside
BThe vessel ahead of you will pass on your portside.
CThe vessel on opposite course will pass on your portside.
4Czy masz pożar na statku?
AAre you on fire?
BGotta fire on your ship?
CIs your vessel fireing?
5Widzialność maleje
AVisibility is decreasing.
BVisibility is droping
CVisibility is falling.


OGÓLNA WIEDZA O SYSTEMIE, PODSYSTEMACH, I URZĄDZENIACH RADIOWYCH GMDSS



1Omów uwarunkowania techniczne systemu.
ADo przesyłania informacji stosuje się FEC.
Szybkość modulacji w torze radiowym pasma MF i HF wynosi 100 Bd, natomiast w kanałach pasma VHF- 1200 Bb. Zastosowana klasa emisji :
- F1B lub J2B.
BDo przesyłania informacji stosuje się FEC. Przesunięcie czasowe wynosi:
- 280 ms w pasmach MF i HF
- 33 1/3 ms w kanałach pasma VHF.
Szybkość modulacji w torze radiowym pasma MF i HF wynosi 100 Bd, natomiast w kanałach pasma VHF- 1200 Bb. Zastosowana klasa emisji :
- F1B lub J2B.
CDo przesyłania informacji stosuje się FEC.
Szybkość modulacji w torze radiowym pasma MF i HF wynosi 50 Bd, natomiast w kanałach pasma VHF- 100 Bb. Zastosowana klasa emisji :
- F1B lub J2B.
2W nocy zasięg odbioru sygnałów w systemie NAVTEX jest:
Awiększy niż w dzień
Btaki sam jak w dzień
Cmniejszy niż w dzień
3Funkcja blokady szumów odcina szumy i zakłócenia od głośnika poprzez:
Ablokadę wzmacniacza wysokiej częstotliwości dla słabych sygnałów
Bblokadę wzmacniacza częstotliwości akustycznej dla słabych sygnałów
Cblokadę wzmacniacza wysokiej częstotliwości dla silnych sygnałów
4Baterie przeznaczone do zasilania radiopław awaryjnych:
Apowinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 48 godzin pracy, w tym nadawania sygnałów do lokalizacji i zasilanie światła błyskowego
Bpowinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 96 godzin pracy, w tym nadawania sygnałów do lokalizacji i zasilanie światła błyskowego
Cpowinny posiadać pojemność zapewniającą co najmniej 24 godziny pracy, w tym nadawania sygnałów do lokalizacji i zasilanie światła błyskowego
5Które z poniższych zdań są prawdziwe:
Atermin MUF oznacza maksymalną częstotliwość użytkową powyżej której nie można prowadzić łączności na danej trasie
Btermin MUF oznacza maksymalną częstotliwość użytkową powyżej której nie można prowadzić łączności w relacji Ziemia - Kosmos
Ctermin MUF oznacza maksymalną częstotliwość użytkową poniżej której nie można prowadzić łączności na danej trasie


PRAKTYCZNA OBSŁUGA URZĄDZEŃ RADIOWYCH PODSYSTEMÓW GMDSS



1Włącz i przygotuj do pracy, dla łączności alarmowej radiotelefon VHF.

AObróć i ustaw [P1], wciśnij [1], wciśnij [6], ustaw [P2] maksymalnie w prawo
BObróć i ustaw [P1], wciśnij [16], ustaw [P2] maksymalnie w lewo
CObróć i ustaw [P1], wciśnij [1], wciśnij [3], ustaw [P2] maksymalnie w położeniu środkowym
2Ustaw wyświetlacz przystawki DSC VHF odpowiednio na warunki dzienne i nocne.

AObróć [VOL], wciśnij [EDIT], wciśnij [^] tyle razy, aż uzyskasz odpowiednią jasność wyświetlacza
BObróć [VOL], wciśnij [FUNC], wciśnij [^] tyle razy, aż uzyskasz odpowiednią jasność wyświetlacza, wciśnij [NEXT]
CObróć [VOL], wciśnij [CALL], wciśnij [^] tyle razy, aż uzyskasz odpowiednią jasność wyświetlacza, wciśnij [NEXT]
3Nadaj za pomocą przystawki DSC MF/HF szybkie wywołanie alarmowe.

AObróć [VOL], wciśnij [DISTRESS], i [SEND] jednocześnie
BObróć [VOL], wciśnij [DISTRESS], i [CALL] jednocześnie
CObróć [VOL], wciśnij [DISTRESS], i [EDIT] jednocześnie
4Nadaj za pomocą przystawki DSC MF/HF wywołanie alarmowe będąc w rejonie A2.

AObróć [VOL], wciśnij [CALL], wciśnij [EDIT] wciśnij [>] tyle razy, aż wyróżnione zostanie słowo Distress, wciśnij [NEXT], przyciskiem [>] wyróżnij słowa Distress, wciśnij [NEXT], wybierz przyciskiem [^] częstotliwość wywoławczą 8414.5, wprowadź rodzaj zagrożenia, pozycję i rodzaj korespondencji J3E, potwierdzając każdorazowo przyciskiem [NEXT], wciśnij [DISTRESS] i [SEND] jednocześnie
BObróć [VOL], wciśnij [CALL], wciśnij [EDIT] wciśnij [>] tyle razy, aż wyróżnione zostanie słowo Distress, wciśnij [NEXT], przyciskiem [>] wyróżnij słowa Distress, wciśnij [NEXT], wybierz przyciskiem [^] częstotliwość wywoławczą 2187.5, wprowadź rodzaj zagrożenia, pozycję i rodzaj korespondencji J3E, potwierdzając każdorazowo przyciskiem [NEXT], wciśnij [SEND]
CObróć [VOL], wciśnij [CALL], wciśnij [EDIT] wciśnij [>] tyle razy, aż wyróżnione zostanie słowo Distress, wciśnij [NEXT], przyciskiem [>] wyróżnij słowa Distress, wciśnij [NEXT], wybierz przyciskiem [^] częstotliwość wywoławczą 2187.5, wprowadź rodzaj zagrożenia, pozycję i rodzaj korespondencji J3E, potwierdzając każdorazowo przyciskiem [NEXT], wciśnij [DISTRESS] i [SEND] jednocześnie
5Uruchom transponder radarowy, będąc na tratwie ratunkowej.
APrzywiąż zabrany ze statku transponder radarowy do szalupy i wrzuć go do wody,
BPrzywiąż zabrany ze statku transponder radarowy do szalupy, wciśnij przycisk uruchomienia i umieść go możliwie wysoko na tratwie,
CUruchom zabrany ze statku transponder radarowy za pomocą odpowiedniego przycisku i umieść go możliwie wysoko na tratwie.